7.2.2017

Avainsanatutkimus: Löydy Googlesta oikeilla hakusanoilla

Google-mainonta, Hakukoneoptimointi

Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimus antaa lähtökohdan verkkosivun sisällön suunnittelulle ja hakukoneoptimoinnille.

Mitä hyötyä avainsanatutkimuksesta on?

Avainsanatutkimuksen avulla voidaan selvittää, millä hakutermeillä tarjoamiasi palveluita ja tuotteita haetaan verkosta. Se myös auttaa tuottamaan yrityksesi blogiin sellaista sisältöä, jota ihmiset etsivät ja haluavat lukea. Avainsanatutkimuksen tuloksia hyödynnetään verkkosivusi hakukoneoptimoinnissa, eli optimoidaan sivuston sisältö käyttäen avainsanoja, jotka tuovat kaikkein eniten potentiaalisia asiakkaita yrityksesi verkkosivuille. Ilman kunnollista avainsanatutkimusta sivuston hakukoneoptimointi on lähes mahdotonta.

Kuinka aloitan?

Ennen aloittamista sinun kannattaa esimerkiksi tehdä valmiiksi excel-taulukko, johon saat lisättyä uusia löytämiäsi avainsanoja sitä mukaan kun niitä löydät. Taulukkoon kannattaa myös lisätä sarake kuukausittaisten hakujen määrälle. Avainsanoja on hyvä olla 20-30 kpl riippuen tietenkin yrityksestäsi ja tarjoamiesi palveluiden ja tuotteiden määrästä.

Paras tapa on aloittaa tutkimalla millä hakutermeillä ihmiset ovat saapuneet sivustollesi tähän mennessä Google Search Consolesta. Tämä kuitenkin edellyttää, että sinulla on Search Console käytössä. Search Console on ilmainen palvelu kuten Google Analytics ja suosittelen sen käyttöönottamista jokaiselle verkkosivulle. Voit tutkia hakutermejä menemällä Search Consolen hallintapaneeliin > Hakuliikenne > Hakuanalyysit. Hakuanalyysista näet myös mikä on sivustosi keskimääräinen sijoitus Googlessa kyseisellä hakutermillä.

Toinen keino tutkia hakutermejä on Google AdWordsin hakutermiraporteista mikäli olette käyttäneet AdWords-mainontaa. Hakutermiraportti löytyy AdWordsin ylävalikon kohdasta Avainsanat > Hakutermit. Avainsanatutkimus on myös olennainen osa AdWords-mainontaa, sillä haluat varmasti näyttää mainoksia niille ihmisille, jotka yrityksesi palveluita hakevat.

Hakutermiraportteja tutkimalla saat käsityksen siitä, millä hakutermeillä kävijät saapuvat tällä hetkellä yrityksesi sivustolle. Voit myös löytää niiden avulla uusia avainsanoja, joilla tehdään paljon hakuja, mutta jotka eivät vielä tuo paljoa liikennettä alhaisen hakukonesijoituksen vuoksi.

Ilmaiset avainsanatyökalut

Avainsanatutkimuksen tekemiseen on olemassa useita ilmaisia työkaluja, joista suosittuja ovat:

Avainsanojen suunnittelija on työkalu AdWordsissa, jolla voit myös tarkastella avainsanojen kuukausittaisia hakumääriä sekä maksullisen mainonnan kilpailun tasoa. Myös erittäin hyvä keino uusien avainsanojen löytämiseen on Googlen automaattinen toiminto, joka ehdottaa paljon käytettyjä hakutermejä kun aloitat kirjoittamaan jotain hakukenttään. Näiden lisäksi voit myös löytää uusia avainsanoja katsomalla Googlen hakutulossivun alareunasta kohdan ”aiheeseen liittyviä hakuja”.

Sinun kannattaa myös tutkia kilpailijoidesi verkkosivuja ja selvittää millä avainsanoilla he saavat liikennettä omille sivuilleen. Tähän soveltuu esimerkiksi SimilarWeb-työkalu, jonka saa ladattua lisäosaksi Chrome-selaimeen. Työkalusta on myös olemassa maksullinen Pro-versio, mutta ilmaisestakin on paljon hyötyä.

Maksulliset palvelut

Minun oma suosikkini on ehdottomasti KWFinder-avainsanatyökalu. KWFinder on todella helppokäyttöinen ja edullinen verrattuna esimerkiksi MOZin tai SemRushin avainsanatyökaluihin. Kahdessa edellisessä palvelussa mukana tulee tosin myös liuta muita ominaisuuksia ja toimintoja, jonka vuoksi hinnatkin ovat aivan eri luokkaa. KWFinderin avulla voi helposti tutkia suosittuja hakutermejä, kilpailun tasoa, hakumääriä ja SERP-näkymää. SERP-näkymä (search engine results page) on nimitys, jota käytetään hakukoneen hakutulossivusta. SemRushia ja KWFinderia pääsee kokeilemaan myös demo-versiolla.

Avainsanojen valinta

Avainsanojen valinnassa tulee ottaa huomioon kuukausittaisten hakujen määrä sekä kilpailun taso. Sijoittuminen ensimmäiseksi sellaisella avainsanalla Googlessa, jolla ei ole lainkaan hakuja ei auta saamaan uusia asiakkaita. Usein myös ne hakusanat, joilla on kaikkein eniten hakuja, ovat myös yleensä kilpailluimpia. Kilpailluimmilla avainsanoilla sijoittuminen korkealle hakutuloksissa on huomattavasti vaikeampaa. Tärkeintä on löytää ja valita sellaisia avainsanoja, joilla on tarpeeksi kuukausittaisia hakuja eivätkä ne ole liian kilpailtuja. Kun avainsanatutkimus on valmis voidaan aloittaa sivuston optimointi halutuille avainsanoille.

 

Tommi Leinonen

SEO- ja SEM-asiantuntija
tommi.leinonen(ät)asema10.fi
044 231 6063

Nimi ja yritys*

Sähköposti*

Puhelin*

Viesti*

Haluatko apua avainsanatutkimuksen laatimiseen?

Kysy tarkemmin avainsanatutkimuksesta ja verkkosivun hakukoneoptimoinnista asiantuntijaltamme.