Ota yhteyttä ja kysy lisää: 040 910 1687/ info(ät)asema10.fi//

27.12.2016

Avainsanojen laatupisteet ja Adrank – Google-mainonnan perusteet #1

Google-mainonta

Google-mainonnan perusteet

Uuden verkkosivumme ja blogimme alkajaisiksi aloitamme sarjan blogipostauksia. Sarjassa käymme läpi Google-mainonnan perusteet ja sen tarkoituksena on auttaa tekemään AdWordsin perusasioita oikein. Kerromme vinkkejä AdWords-hakusanamainontaan, joita noudattamalla saadaan aikaan tuottavaa online-mainontaa.

#1 Avainsanojen laatupisteet ja Adrank

Google AdWordsin avulla pystyt mainostamaan yritystäsi Googlen ja sen kumppaniverkostoon kuuluvilla verkkosivuilla. Google-mainonnassa maksat ainoastaan verkkosivullesi johtavista klikkauksista, joten pelkkä mainoksesi näkyminen ei maksa sinulle mitään.

Oikein toteutettu AdWords-hakusanamainonta voi olla yrityksesi yksi tärkeimpiä mainonnan kanavia ja tuoda erinomaisen ROI:n. Monissa tapauksissa Google-mainontaan laitetaan turhaan rahaa, mutta silloin syyllinen katsoo peilistä eikä selaimesta.

AdWords toimii huutokaupan tavoin eli mainostajat tekevät hintatarjouksia siitä, kuinka paljon ovat valmiita maksamaan mainoksensa klikkauksesta halutulla avainsanalla. Hinta ei kuitenkaan yksin määrittele mainoksen sijoitusta, vaan siihen vaikuttavat myös avainsanojen laatupisteet. Huonot laatupisteet ovat yksi yleisimmistä syistä tehottomaan hakusanamainontaan.

Laatupiste-järjestelmä määrittää mainoksen sijainnin hakukonetuloksissa

Google käyttää Adrank-laatupistejärjestelmää määrittämään missä järjestyksessä mainokset hakutuloksissa näkyvät. Tästä johtuen eniten tarjoava mainostaja ei läheskään aina ole korkeimmalla hakutuloksissa.

Mitä korkeammalla mainos on hakutuloksissa sitä todennäköisemmin vierailija klikkaa sitä (korkeampi keskimääräinen klikkausprosentti, CTR = click through rate).

Adrank = hintatarjous + laatupisteet

Laatupisteet määräytyvät sen mukaan, kuinka hyvin käytetty avainsana, mainos ja laskeutumissivu sopivat yhteen. Laatupisteisiin vaikuttavat edellisten lisäksi mm. avainsanan ja mainoksen CTR sekä käytössä olevat mainoslaajennukset.

Uuden avainsanan laatupisteet määräytyvät vasta, kun se on saanut tarpeeksi näyttökertoja, jotta Google pystyy määrittämään laatupisteet. Aiemmin uuden avainsanan laatupisteet olivat kaikilla uusilla avainsanoilla lähtötilanteessa 6/10 ja ennen sitä ne määräytyivät kunkin avainsanan historiallisten tietojen mukaan.

Google käyttää laatupistejärjestelmää, koska sen tavoitteena on tarjota hakuja tekeville ihmisille mahdollisimman laadukkaita ja osuvia hakutuloksia. Google kehittyy ja muuttuu jatkuvasti, joten AdWords-mainontaa tekevien yritysten on tärkeää pysyä ajan tasalla uusimmista muutoksista AdWordsin osalta.

Esimerkki

Yritys A ja Yritys B käyttävät molemmat AdWords-hakusanamainontaa. He kilpailevat omien mainostensa näkyvyydestä samalla avainsanalla.

Yritys A on valmis maksamaan mainoksensa klikkauksesta 1€ ja hänen laatupisteensä ovat 10/10. Tällöin hänen Adrank on 10. Yritys B on valmis maksamaan klikkauksesta 2€ ja hänen laatupisteensä ovat 4/10. Tällöin hänen Adrank on 8.

A:n mainos näytetään korkeammalla hakukonetuloksissa vaikka hän on valmis maksamaan mainoksen klikkauksesta puolet vähemmän kuin B. Yritys A:n mainonta on huomattavasti tehokkaampaa kuin Yritys B:n, sillä klikkauskohtainen hinta (CPC) on pienempi ja todennäköisesti hän saa myös verraten enemmän kävijöitä yrityksensä verkkosivustolle.

On syytä muistaa, että asettamasi hintatarjous ei välttämättä ole lopullinen hinta, jonka joudut klikkauksesta maksamaan. Yritys A maksaa klikkauksestaan juuri sen verran, että se ohittaa Yritys B:n. Tässä tapauksessa hieman yli 80 senttiä.

Korkeat avainsanojen laatupisteet pähkinän kuoressa

Kuvitellaan, että olemme tekemässä AdWords-tiliä yritykselle, joka myy huonekaluja. Heidän verkkokaupassa jokaiselle tuoteryhmälle (sängyt, sohvat, nojatuolit yms.) on oma pääsivu. Luomme kampanjat niin, että luomme jokaiselle pääsivulle oman kampanjan ja niille jokaiselle voimme määrittää oman budjetin.

Nyt meillä on luotuna kolme kampanjaa Sängyt, Sohvat ja Nojatuolit. Seuraavaksi luomme jokaiseen kampanjaan useita mainosryhmiä. Sängyt-kampanjassa voisi olla mainosryhminä jenkkisängyt, kerrossängyt ja lasten sängyt. Otetaan tarkastelun kohteeksi lasten sängyt. Seuraavaksi luomme jokaiseen ryhmään 5-10 osuvaa avainsanaa, jotka liittyvät läheisesti mainosryhmään. Esimerkki: lasten sängyt netistä, osta lasten sängyt, halpa lasten sänky yms.

Tämän jälkeen luomme avainsanoihin useampia sopivia mainostekstejä, jotta voimme vertailla myöhemmin mitkä toimivat parhaiten.

Esimerkkimainos

Osta lasten sängyt netistä. Alennus tänään jopa -30%
www.huonekalukauppa123.fi/lasten-sangyt
Laadukkaat lasten sängyt. Paljon huipputarjouksia. Osta heti!

Kun käyttäjä hakee Googlesta ”lasten sängyt netistä” ja klikkaa mainosta hän siirtyy verkkokaupan sivulle, jossa on paljon erilaisia lastensänkyjä. Kuten aiemmin kerroin, laatupisteet määräytyvät sen mukaan kuinka hyvin käytetty avainsana, mainos ja laskeutumissivu sopivat yhteen.

Loimme äsken kampanjan, jossa nämä ehdot täyttyivät ja käyttämämme avainsanat saavat hyvät laatupisteet. Laadukkaan kampanjan luominen ei ole vaikeaa, mutta pitää tietää mitä tekee. Se vaatii hieman enemmän työtä ja panostamista kampanjoiden suunnitteluun. Työ on kuitenkin ehdottomasti vaivan arvoista, sillä parempien avainsanojen laatupisteiden ansiosta saat parempaa tuottoa hakusanamainonnalle.

Vaikka mainostaminen Googlessa ei olekaan maailman vaikein asia, suurimmalla osalla yrityksistä ei itsellään ole aikaa tai osaamista seurata ja ylläpitää omaa AdWords-tiliään kannattavasti. Toivottavasti tästä postauksesta oli sinulle hyötyä.

Seuraavaksi

Seuraavassa osassa otetaan katsaus yleisimpiin hakutyyppeihin ja tarkastellaan kuinka laajaa hakua kannattaa käyttää. Google-mainonnan perusteet – Osa #2: Hakutyypit ja laajan haun käyttö

Tommi Leinonen

SEO- ja SEM-asiantuntija
tommi.leinonen(ät)asema10.fi

Jaa kirjoitus

Haluatko tutustua tarkemmin Google AdWords -palveluumme?

Aloitamme tekemällä maksuttoman esitutkimuksen ja selvitämme AdWords-tilisi nykytilan.