29.12.2016

Hakusanamainonnan kohdistaminen – Google-mainonnan perusteet #3

Google-mainonta

#3 Hakusanamainonnan kohdistaminen

Tämä on Google-mainonnan perusteet -sarjan kolmas postaus. Muista lukea myös sarjan aiemmat postaukset avainsanojen laatupisteistä ja AdWordsin hakutyypeistä. Nyt vuorossa on hakusanamainonnan kohdistaminen.

Tavoita oikeat käyttäjät

Tiesitkö, että yksi Google-mainonnan parhaita puolia on mainonnan erittäin tarkka kohdistaminen? Kohdistustapoja on useita ja niitä voidaan käyttää samanaikaisesti. Kohdistaminen lähtee tietenkin liikkeelle avainsanoista, mikä on koko homman ajatus – ollaan näkyvillä silloin kun omia tuotteita ja palveluita haetaan. Tämän jälkeen tulevat kohdistaminen maantieteellisen sijainnin, hakuajan, kielen sekä käytettävän päätelaitteen mukaan. Pidän itse esimerkeistä, sillä ne auttavat ymmärtämään asioita paljon käytännöllisemmin.

Maantieteellinen kohdistaminen: Case – Väärä kaupunki

Sain tässä taannoin ajatuksen, että haluaisin aloittaa kuntonyrkkeilyn, jota en tosin vielä ole tehnyt:) Eli sain ajatuksen ja oululaisena googletin puhelimellani ”kuntonyrkkeily Oulu”. Oletin tietenkin saavani hakutuloksia Oulussa järjestettävistä kursseista.

Klikkasin ensimmäistä tulosta, jossa mainostettiin kuntonyrkkeily-kursseja. Yrityksen sivulla huomasin heti, että kurssit järjestettiin Helsingissä.. Hmm.. Palasin takaisin hakuun ja klikkasin toisena ollutta tulosta, joka oli myös jossain muualla kuin Oulussa. Näiden epäonnistuneiden klikkien jälkeen (joista kyseisille yrityksille kirjautui maksu) siirryin mainosten alapuolella oleviin luonnollisiin hakutuloksiin ja löysin kurssin Oulusta.

Uskon, että sinäkin olet joskus tehnyt epäonnistuneita klikkauksia ja saanut jotain muuta kuin olet Googlesta etsinyt. Maantieteellisen kohdistamisen puute silloin, kun sille oikeasti olisi käyttöä on pahaksi sekä mainostajalle että hakuja tekeville käyttäjille.

Jos tarjoat tuotteitasi tai palveluitasi ainoastaan jollain tietyllä alueella, muista kohdistaa mainoksesi sillä alueella tehtyihin hakuihin.

Voit halutessasi kohdistaa kampanjasi eri kieliin. Tällöin mainoksen ja avainsanojen tulee myös olla samalla kielellä, koska Google ei automaattisesti niitä käännä. Google näyttää kampanjasi mainoksia käyttäjille, joiden Googlen käyttöliittymän kieli on sama kuin kampanjan kieli.

Kohdistaminen ajan mukaan

Google-mainonnassa myös oikea-aikaisuus on tärkeää. Sinulla voi olla käytössäsi tarkkaan rajattu AdWords-budjetti tai yrityksesi voi tarjota paikallisia palveluita ainoastaan tiettyinä kellonaikoina. Näissä tapauksissa mainosten ajastaminen tietyille ajankohdille on hyödyllistä.

Useasti seuraamalla hakusanamainonnan tehokkuutta huomataan, että tiettyinä ajankohtina tehdyt haut tuottavat enemmän klikkauksia ja konversioita. Jos budjettisi on tarkkaan rajattu haluat varmasti varmistaa, että mainoksesi näkyvät juuri tuolloin. Valitsemalla itse milloin mainoksesi näytetään varmistat, että mainoksesi näkyy juuri oikeaan aikaan.

Voi myös olla, että yrityksesi tarjoaa esimerkiksi huoltopalvelua klo 8-16 välisenä aikana. Tällöin on hyvä käyttää ”vain soitto” -mainoskampanjaa ja ajastaa se näkymään arkipäivinä silloin kun liikkeesi on auki. ”Vain soitto” -kampanjassa mainoksesi näytetään niille käyttäjille, joiden päätelaitteellaan voi soittaa puheluita.

Mainoksien kohdistaminen tiettyyn päätelaitteeseen

Kuten edellisessä kohdistamisessa ajan mukaan, tässäkin kohdistaminen kannattaa aloittaa analytiikasta. Mikäli huomaat seuraamalla kampanjoidesi tuloksia, että mobiililaitteilla tehdyt haut tuottavat parempia tuloksia, sinun kannattaa asettaa mainokset näkymään useammin mobiilihakujen yhteydessä korottamalla mobiililaitteiden hintatarjouksia.

Pidä huoli, että yrityksesi näkyy kaikkein relevantimpien hakujen yhteydessä kohdistamalla mainonta oikein. Laadukas ja oikein kohdistettu AdWords-mainonta vaatii hieman työtä, mutta kiitos seisoo lopussa.

Tommi Leinonen

SEO- ja SEM-asiantuntija
tommi.leinonen(ät)asema10.fi
044 231 6063

Hakukoneoptimointia tulostakuulla?

Tulostakuu on kk-maksullinen SEO-palvelumme, jossa maksat ainoastaan saavutetuista tuloksista.