Ota yhteyttä ja kysy lisää: 040 910 1687/ info(ät)asema10.fi//

25.12.2016

Miten Googlen haku toimii?

Google-mainonta, Hakukoneoptimointi

Googlen haku lyhyesti

Google on ylivoimaisesti maailman suosituin hakukone. Sen tarkoituksena on tarjota hakuja tekeville ihmisille mahdollisimman hyvä käyttökokemus ja sen vuoksi mahdollisimman hyvin heidän tekemiään hakuja vastaavia hakutuloksia.

Hakutulokset

Kun haet tietoa Googlesta saat yleensä tuhansia hakuasi vastaavia hakutuloksia hetkessä. Hakutulokset ovat Googlen indeksoimia sivuja sekä maksettuja mainoksia. Muita kuin maksullisia hakutuloksia kutsutaan myös ”luonnollisiksi hakutuloksiksi”.

Yleensä ensimmäisenä Googlen hakutuloksissa näkyvät maksetut hakutulokset, jotka tunnistat ”mainos” -merkinnästä. Maksullista näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa saa AdWords-hakusanamainonnalla. Mainosten jälkeen tulevat luonnolliset hakutulokset.

Verkkosivujen indeksointi

Verkkosivujen indeksointia varten Google on kehittänyt erilaisia hakualgoritmeja, joiden avulla se määrittelee verkkosivut mahdollisimman hyvin niiden sisällön perusteella. Tärkeimmät 3 sivuston hakukonesijoitukseen vaikuttavaa tekijää ovat Googlen mukaan sivustolle tulevat linkit, sisältö ja RankBrain.

Google käyttää hakurobotteja (crawlereita, spidereita), jotka haravoivat internetiä jatkuvasti läpi ja listaavat (indeksoivat) uusia sivuja sekä päivittävät olemassa olevien sivustojen sisältöjä omaan tietopankkiinsa. Hakurobotit pääsevät liikkumaan internetissä  sivustolta toiselle linkkien kautta, jotka ovat niille ikäänkuin teitä.

Kun ihmisten tekevät hakuja, Google pyrkii tarjoamaan parhaiten hakutermiä vastaavia tuloksia indeksoitujen sivujen joukosta ja näyttää osuvimmat tulokset ensimmäisenä. Eri keinoja, joiden tavoitteena on parantaa verkkosivun sijoittumista korkeammalle luonnollisissa hakutuloksissa kutsutaan hakukoneoptimoinniksi.

Google on älykäs kone, mutta ymmärtää suurimmaksi osaksi vain tekstisisältöä. Tämän vuoksi esimerkiksi kuvien sisällöt pitää selittää sanoin, jotta hakurobotit ymmärtävät niiden sisällön ja osaavat yhdistää kuvien sisällön oikeaan aiheeseen.

Seuraavalla videolla entinen Googlen ”Head of Web Spam” Matt Cutts havainnollistaa tarkemmin kuinka Googlen haku toimii.

Videon on julkaistu Youtubeen 4.3.2010, joten moni asia on tämän jälkeen muuttunut. Esimerkiksi mainospaikkoja, jotka videolla olivat haun oikeassa laidassa, ei nykyään enää ole. Nykyään mainokset ovat hakutulosten ylä- ja alapuolella. Google ei myöskään ollut vielä julkaissut yhtä tämän hetken tärkeimmistä algoritmeista, RankBrainia.

RankBrain on Googlen kertoman mukaan itse kehittyvä tekoäly, joka auttaa tuottamaan parempia hakutuloksia ja kehittyy koko ajan. Tarkempia tietoja Google ei ole RankBrainista kertonut julkisuuteen.

Tommi Leinonen

SEO- ja SEM-asiantuntija
tommi.leinonen(ät)asema10.fi

Jaa kirjoitus

Haluatko nostaa sivustosi sijoitusta
Googlen luonnollisissa hakutuloksissa?

SEO-palvelumme auttaa tuomaan oikeat kävijät sivustollesi.